Binnen de B2B zijn vakbeurzen een belangrijk marketingkanaal. Een beurs biedt een groot podium om jouw bedrijf, producten of diensten live te presenteren aan een groep potentiële klanten. Ik geef je graag een aantal tips om er voor te zorgen dat jouw beursdeelname een succes wordt.
1. Wat is je doel precies?
Het klinkt voor de hand liggend, maar toch wordt deze vraag niet altijd goed beantwoord. Ga je naar de beurs, omdat al je concurrenten er staan? Of omdat het lijkt alsof het slecht gaat met je bedrijf als je niet gaat? Je investeert een groot deel van je marketingbudget, maar waarvoor? Een doel kan zijn het lanceren van een nieuw product of dienst. Veel bezoekers maken een lijst met bedrijven die ze willen bezoeken tijdens de beurs en een nieuw product of innovatie is een belangrijke motivatie om jouw stand niet over te slaan.
Een beursdeelname kan je ook helpen om veel contacten aan te gaan in een relatief korte tijd met een relatief hoge impact. De klant komt immers naar jou toe, in plaats van andersom en je kunt persoonlijk jouw verhaal vertellen. Ik raad je aan je beursdoelen meetbaar (SMART) te maken, zodat je na afloop goed kunt evalueren of de beurs succesvol is geweest voor je bedrijf. Het is handig om meerdere evaluatiemomenten in te plannen, zodat je ook kunt zien wat de langer termijn effecten zijn, bijvoorbeeld in concrete sales voor je bedrijf.
2. Zorg voor een goede herkenbaarheid van je bedrijf.
Werk met een goede standbouwer en zorg er voor dat je huisstijl herkenbaar is in je beursstand. Je stand is het verlengstuk van je bedrijf en moet aansluiten bij alle andere marketing & communicatie uitingen van je bedrijf. De beursbezoeker beslist in een split second of jij relevant voor hem/haar bent en dat lukt alleen als direct duidelijk is wat jij voor een product of dienst biedt.
3. Zit er voldoende ‘stopping power’ in je stand?
Een beurshal staat vol met stands en beursteams die proberen zoveel mogelijk bezoekers binnen te halen. Je moet je dus onderscheiden: stopping power creëren. Dit doe je o.a. door bewegend beeld of video’s te gebruiken, activiteiten te organiseren tijdens de beurs of humor toe te passen. We zijn allemaal op zoek naar entertainment, ook op een B2B beurs. Zorg dat er op jouw stand een element is dat zorgt voor stopping power.
4. Hoe gedraagt je team zich op de beurs?
Een goede beursstand is 1 ding, maar minstens zo belangrijk is het gedrag van de standbemanning. Denk goed na over de rol van een ieder in het team. Is het prettig om een hostess of gastvrouw te hebben? Is er iemand in je salesteam die makkelijk bezoekers aanspreekt en het leuk vindt om bezoekers ‘uit het gangpad te halen’? Zijn alle salesregio’s en talen van je internationale team vertegenwoordigt?
Maak van tevoren goede afspraken over de juiste kleding, het registreren van leads, eten op de stand door eigen personeel en meer van dit soort gedragsregels. Dit lijkt logisch, maar de ervaring leert dat er altijd mensen in een stand staan die geen contact maken met bezoekers, druk aan de praat zijn met collega’s of bezig zijn met hun telefoon of laptop. A waste of time voor beide partijen; exposant en bezoeker.
5. Zorg voor een goede follow-up
Je komt van de beurs terug, moe maar voldaan. Dat zit erop, pfff. Vergeet niet dat de beursdeelname onderdeel uitmaakt van een grotere campagne. Die start al maanden voor de beurs met uitnodigingen, maar het grote werk start eigenlijk pas al je weer op kantoor bent.
Zet in je mailingsysteem alvast een bedankmail klaar, zodat je direct na bezoek al een eerste follow up doet in de vorm van een bedankmailtje. Een goede foto van het beursteam erin geeft het een persoonlijk tintje. Zorg dat je salesteam tijd reserveert voor het opvolgen van alle contacten en evalueer ook na een aantal maanden wat de beurs aan daadwerkelijke sales heeft opgeleverd. Zijn je doelen bereikt? Dan heb je een goede reden om je weer in te schrijven voor de komende editie!
De inhoud die hier wordt weergegeven kan niet worden weergegeven vanwege de huidige cookie-instellingen.
Deze website kan inhoud of functies aanbieden die door derden op eigen verantwoordelijkheid wordt geleverd. Deze derden kunnen hun eigen cookies plaatsen, bijvoorbeeld om de activiteit van de gebruiker te volgen of om hun aanbiedingen te personaliseren en te optimaliseren.
Deze website maakt gebruik van cookies om bezoekers een optimale gebruikerservaring te bieden. Bepaalde inhoud van derden wordt alleen weergegeven als "Inhoud van derden" is ingeschakeld.